FAQ
Vind hier het antwoord op de meest gestelde vragen
-
Wanneer heb ik garantie van SGRZ?
Uw reis valt onder de Garantieregeling Zakelijk wanneer u als instelling of bedrijf (een bij de KVK ingeschreven rechtspersoon) een overeenkomst voor een pakketreis, gekoppeld reisarrangement, overeenkomst van vervoer of overeenkomst van verblijf sluit met een bij een deelnemer aan de Garantieregeling Zakelijk aangesloten reisonderneming. Deze reisonderneming heeft bovendien een afdracht gedaan van €5 per persoon (met een maximum van €50 per boeking).
-
Hoe kan ik controleren of een onderneming deelnemer is aan de Garantieregeling Zakelijk?
Via de zoekfunctie op de website kun je controleren of een onderneming deelnemer is aan de Garantieregeling Zakelijk.
- Welke reizen vallen onder de garantie van SGRZ?
- Een SGRZ-deelnemer bemiddelt tussen mij en een derde partij inzake de verkoop van een losse reisdienst (bijvoorbeeld een vlieg- of treinticket, een hotelovernachting of een ferryticket). Is de garantieregeling Zakelijk van toepassing?
- Waarom is SGRZ opgericht?
-
Wat houdt de Garantieregeling Zakelijk in?
De Garantieregeling Zakelijk is bedoeld om bedrijven (handelend vanuit een bij de KVK ingeschreven rechtspersoon) die reisovereenkomsten afsluiten met een deelnemer aan Garantieregeling Zakelijk te voorzien van insolventiedekking. In het geval van financieel onvermogen van de deelnemer, is de overeenkomst met deze deelnemer door SGRZ gedekt (e.e.a. conform de Garantieregeling Zakelijk).
-
Voor welke deelnemers is de Garantieregeling Zakelijk bedoeld?
Voor reisondernemingen in de zakelijke markt. Potentiële deelnemers van SGRZ zijn zakenreisbureaus, Travel Management Companies (de zogeheten “TMC’s”), organisatoren van reizen voor scholen en instellingen en bedrijven die zich richten op de organisatie van Meeting, Incentives, Congressen en Evenementen (MICE).
-
Wat zijn de voordelen van SGRZ?
• Met SGRZ kunt u uw zakelijke klanten bescherming bieden bij faillissement en daarmee bent u voorbereid op de nieuwe wetgeving;
• Zo onderscheidt u zich van partijen die geen garantieregelingen aanbieden!
• De garantie geldt wereldwijd;
Antwoord aan de afnemer (opdrachtgevers):
• Bij productdekking blijft de garantie van toepassing ook als u diensten toevoegt aan de reis;
• Met een certificaat is het voor u duidelijk wat de garantie inhoudt.
- Wanneer is SGRZ gestart?
- Wat kost een deelnemerschap aan Garantieregeling Zakelijk?
- Stel ik heb een aantal klanten (zakenreizigers) die ook hun vakantie bij het zakenreisbureau boeken, dien ik hiervoor SGR deelnemer te worden?
- Ben ik als zakelijke reisagent verplicht om deelnemer aan Garantieregeling Zakelijk te worden?
- Ik boek mijn zakelijke reizen bij een reisbureau dat deelnemer is aan de Garantieregeling Zakelijk. Mijn privévakanties boek ik daar ook. Heb ik voor mijn privéreizen ook garantie van SGRZ?
- Vanaf wanneer moet ik ook voor mijn zakelijke klanten een insolventiedekking hebben?
- Wat is een raamovereenkomst?
-
Valt omzet die wordt gerealiseerd via raamovereenkomsten onder de dekking van SGRZ?
Antwoord aan de organisator (deelnemers):
Nee, die omzet valt niet onder de garantie van SGRZ. De wetgever heeft bepaald dat voor omzet uit raamovereenkomsten niet hoeft te worden voorzien in garantie bij faillissement. Omzet uit raamovereenkomsten zal door SGRZ dan ook niet tot de risicodragende omzet worden gerekend.Antwoord aan de afnemer (opdrachtgevers):
Indien u onder een raamovereenkomst uw reizen boekt bij een reisbureau, dan is daarop geen garantie van SGRZ van toepassing. Dat is zo bepaald door de wetgever. - Hoe controleert SGRZ dat de omzet onder een raamovereenkomst valt en dus is vrijgesteld?
- Als er een gekoppeld reisarrangement is (vliegticket + hotel referal), dient er dan insolventiedekking op een vliegticket worden gegeven?
- Indien de gehele omzet op basis van een raamovereenkomst wordt gesloten, is het dan nodig om deelnemer te worden aan SGRZ?
-
Wat houdt de Garantieregeling Retail precies in?
De Garantieregeling Retail is een bedrijfsrisicoverzekering (soort van herverzekering) voor retailers die zakendoen met een SGR-touroperator. U kunt schade claimen, ongeacht de wijze waarop u als retailer de reis aan de reiziger aanbiedt, als een achterliggende touroperator die deelnemer is aan de Garantieregeling Retail failliet gaat.
-
Geldt de Garantieregeling Retail ook voor buitenlandse reisagenten?
Nee, de retaildekking geldt uitsluitend voor reizen die door een retailer met SGR-garantie worden verkocht.
Buitenlandse retailers verwijzen wij voor de goede orde naar de FAQ “Kan ik als buitenlandse retailer een schadeclaim indienen voor mijn klant bij faillissement van een bij SGR aangesloten reisorganisator, wiens reis ik heb verkocht? op SGR.nl, Veelgestelde vragen. - Wat vertel ik als retailer aan mijn klant over deze dekking?
- Hoe wordt de risicodragende omzet van een retailer door SGR berekend?
- Wat zijn de kosten voor de Garantieregeling Retail voor de organisator?
- Wat is de bijdrage voor de doorverkoper van de Garantieregeling Retail?
- Hoe dient deze bijdrage te worden betaald?
-
Hoe gaat de Garantieregeling Retail om met samengestelde reizen waar het aandeel van een deelnemer aan Garantieregeling Retail in de minderheid is?
De garantie blijft in stand voor het deel dat ingekocht is bij de Garantieregeling Retail deelnemer. Het deel dat door de retailer wordt toegevoegd is de verantwoordelijkheid van de retailer. Deze zal daarvoor weer zekerheden bij SGR moeten aanhouden. Ook verandert hierdoor wellicht de hulp en bijstand die een organisator moet verlenen. Maak hierover afspraken met je leverancier.
- Kan ik als deelnemer aan SGR en Garantieregeling Retail zelf kiezen met welke garantie producten aan/via de retail worden verkocht?
-
Waarom Garantieregeling Retail bij pure bemiddeling?
Antwoord aan de organisator/leverancier (deelnemers):
Omdat het voor u als organisator niet eenvoudig zal zijn om na te gaan of een retailer alleen uw pakket doorverkoopt of er een reisdienst aan toevoegt. Om te voorkomen dat er een enorme administratieve organisatie dient te worden opgezet geldt de retaildekking dus ook bij pure bemiddeling.
Antwoord aan de doorverkoper:
De organisator waar u de reis boekt weet niet of u een reisdienst aan een pakket toevoegt of niet. Om te voorkomen dat er een enorme administratieve organisatie moet worden opgezet geldt de retaildekking dus ook bij pure bemiddeling. - Waar liggen de voordelen voor de deelnemer Garantieregeling Retail?
- Wat is het voordeel voor de retailer als er wordt geboekt met Garantieregeling Retail?
-
Wie dient deelnemer van SGRZ te worden, de leverancier of de retailer of beide?
De touroperator die leverancier is van de retailer wordt deelnemer aan de Garantieregeling Retail. De gebruiker van de garantie is de retailer. Als de retailer zelf ook levert aan de zakelijke markt dan kan hij ook deelnemer worden aan de Garantieregeling Zakelijk, zie ook de infographic inzake SGRZ.
- Mag ik als deelnemer aan de Garantieregeling Retail ook het SGRZ-beeldmerk gebruiken?
- Waarom kan de Garantieregeling Retail niet via SGR?
-
Waarom vraagt SGRZ bij de Garantieregeling Retail een aparte verklaring leveringsplicht? Een touroperator heeft toch al leveringsplicht?
Dat geldt alleen wanneer de leverancier/organisator een overeenkomst met een reiziger afsluit, al dan niet via een bemiddelaar (doorverkoper). Indien een retailer de samengestelde reis als organisator aanbiedt dan heeft deze leveringsplicht jegens de consument. Dan hangt het van de onderliggende afspraken tussen de touroperator/leverancier en retailer af of er sprake is van leveringsplicht. SGRZ kan dat pas achteraf bij faillissement vaststellen. Derhalve vraagt SGRZ als zekerheid (naast een bankgarantie) ook een verklaring leveringsplicht aan de betreffende touroperator die deelnemer wil worden aan de Garantieregeling Retail.
- Wat houdt de productdekking onder de Garantieregeling Retail in?